ابحاثابائيات

قراءة ديونيسية متأنية في قضية أنثوية خلافية – اعداد الباحث اشرف بشير – تحميل الكتاب pdf

قراءة ديونيسية متأنية في قضية أنثوية خلافية – اعداد الباحث اشرف بشير

قراءة ديونيسية متأنية في قضية أنثوية خلافية
قراءة ديونيسية متأنية في قضية أنثوية خلافية

قراءة ديونيسية متأنية في قضية أنثوية خلافية !

اشرف بشير

 

“هناك وقت للحديث، حين يكون هناك مستمعون يتلقون الكلمة، وهناك وقت للصمت حين يحرف المستمعون الكلمة” [01] – البابا دوينسيوس
ملقتش انسب من مقولة البابا ديونسيوس ديه عشان ابتدي بيها المقالة، وهتعرفوا ليه بعد قرايتكم ليها … لو مبتقراش بالكامل، متقراش خالص، المقالة مقسمة لأربع اجزاء، مقدمة وتوضيحات داخلية وتوضيحات خارجية وخاتمة، لو هتقرا جزء وتمشي من النص، متقراش من الأول، المقالة لا هدفها الخناق ولا التحدي ولا الجدل ، المقالة بحثية … هدفها اخدك في جولة في فكر شخص مبجل كريم … اتمنى تستمتع بالرحلة واتمنى تستفيد. ملحوظة: تقدر تقسمها على كذا جزء عشان تكون بتقراها بتركيز كافي

أ. المقدمة :

المقالة كتبتها لان فيه مقولة منتشرة على الويب فيها اقتباس للبابا ديونيسيوس، بيستخدمها البعض لمحاولة اثبات أن “منع تناول المرأة الحائض” جزء من العقيدة المسيحية … فحابب أوضح حبة نقط يمكن تكون غايبة سواء على اللي بيستدل بيها، أو اللي رافضها … هكتب بالعامية، لإني متعمد الكلام يوصل بتبسيط للناس … ومبحثنا هنا هيكون عن النص ده وقائله فقط … مش عن موضوع “تناول المرأة الحائض” ككل … البوست ده للباحثين عن المعرفة، مش للساعين لاثبات فكر معين احادي يؤيد وجهة نظرهم … اللي عايزين يتخانقوا ياريت ياخدوها من سكات وميقروش هيضيعوا وقتهم ووقتي ووقت القارئ !
النص اللي بيتداوله رافضي تناول الحائض (بحسب ترجمتهم المتداولة) كالتالي:
“.. أما فيما يختص بالنساء في فترة الحيض فأعتقد أنهن لو كن مؤمنات وتقيات فإنهن سيجدن أنفسهن في ذلك الوقت جذعات من أن يقتربن من المائدة المقدسة. أو يلمسن جسد الرب. والحقيقة أن المرأة نازفة الدم لم تلمس الرب نفسه بل لمست فقط هدب ثويه … لأن أى إنسان إذا لم يكن طاهراً تمام نفسا وجسدا فإنه يمنع من الاقتراب إلى قدس الأقداس.”
مش هنضيع وقت في مناقشة صحة الترجمة، لان اللي يهمنا الفكر، مهياش حصة لغة …. فندخل علطول على التوضيحات، وديه هنقسمها خارجية وداخلية …
 

اضغط هنا للتحميل